Mielipidekirjoitus /

Kansalainen on kuningas

Lumipyryä, sulaa, loskaa ja peilijäätä. Suomen neljä vuodenaikaa ovat olleet varsin monipuolisesti edustettuina Keski-Pohjanmaan teillä tammikuun aikana. Olen saanutkin paljon yhteydenottoja teiden huonon kunnon vuoksi. Turvallinen liikkuminen teillä ja teiden varsilla on sujuvan arjen elinehto.

Tammikuun olosuhteet ovat vaatineet teiden urakoitsijoilta arjen urotöitä jotta liikkuminen autolla olisi turvallista. Teiden hyvä kunto on kuitenkin monen tekijän tiimityötä. Urakoitsijoiden, alueen viranomaisten, ministeriön aina kansallista päätöksentekoa myöten, on tehtävä sujuvaa yhteistyötä. Ongelmia tässä työssä kuitenkin välillä inhimillisesti on.

Kun ongelmatilanne koittaa, on puhelimen päässä tai nettichatin takana olevan kansalaisen oltava kuningas. Liian usein näin ei kuitenkaan vielä ole. Liian usein saan kuulla viestiä siitä, kuinka ihmisille on jäänyt kuva viranomaisten kanssa toimiessaan siitä, että omaan huoleen ei toisessa päässä ole suhtauduttu vakavasti. Teiden kunnossapito on hyvä esimerkki siitä, kuinka päävastuullista toimijaa on usein vaikea löytää. Pompottelu luukulta toiselle ei saa kuulua yhteisillä varoilla rahoitettujen palveluiden toimintatapoihin.

Toimintatapoihin tarvitaan muutos. Mahdollisuuden tähän tarjoaa maakuntauudistus.

Maakuntauudistuksen myötä teiden kunnossapidostakin alueellisesti vastaavien elyjen tehtävistä iso osa siirtyy yhden viranomaisen, Keski-Pohjanmaan maakunnan, vastuulle. Tämä organisaatiomuutos ei saa tarkoittaa pelkkää hallinnollista muutosta – Myös ajattelutavan on muututtava. Esimerkiksi tienkäyttäjien palaute on otettava vakavasti vastaan ja viesti on välitettävä oikealle vastuuhenkilölle.

Julkinen viranomainen on aina palvelutehtävässä. Yksityiset toimijat haastavat julkisia viranomaisia jo nyt omilla, yhä asiakaslähtöisemmillä palveluillaan, joka päivä. Tällaisia hyviä sparraajia tarvitaan palvelualttiiden toimintatapojen juurruttamiseen. Tämä pitää nähdä positiivisena haasteena. Muutosta parempaan onkin jo tapahtunut.

Haluan, että meillä on hyvät julkiset palvelut myös tulevaisuudessa. Tämä on kuitenkin lopulta riippuvaista kansalaisten tuesta. Hyvät, toimivat ja ihmisläheiset palvelut puhuvat parhaassa tapauksessa puolestaan niin tiepalveluissa kuin muillakin aloilla. Luottamusta on rakennettava pienillä teoilla käytännön arjessa.

Tuomo Puumala kansanedustaja

*Kirjoitus on julkaistu Keskipohjanmaassa 15.2.2018.

Lue koko teksti >> Kommentit pois päältä artikkelissa Kansalainen on kuningas >> Vote up 5 Vote down 4  >>

Kommentointi on suljettu.