Artikkeli /

Maalaisjärkeä autokeskusteluun

Meillä Keski-Pohjanmaalla oman auton käyttö on usein välttämättömyys. Tämän vuoksi ihmisillä on herännyt huoli puheenvuoroista, jossa on esitetty tuntuvia korotuksia autoilun verotukseen tai jopa polttomoottoriautojen kieltoa.


Keskustelu on lähtenyt laukalle. Autoiluun ei pidä tehdä kieltoja tai rajoituksia. Myöskään sähköautojen nopea lisääminen ei ole käytännössä mitenkään mahdollista, vaan asiassa on edettävä vakain ja realistisin askelin.


Kiellot ja rajoitukset eivät ole oikea lähtökohta päästöjen vähentämiseen. Suomi on ollut viime vuosina yksi nopeimmista päästöjen vähentäjistä koko Euroopassa. Olemme lisänneet erilaisten biopohjaisten polttoaineiden käyttöä enemmän kuin muut maat. Kotimaisten energialähteiden käytön lisääminen on tuonut myös uutta tärkeää toimeentuloa Suomeen.

Maalaisjärkisellä linjalla on syytä jatkaa. Koska uusiutuviin energianlähteisiin pohjautuvat polttoaineet sopivat myös nykyiseen autokalustoon, ovat ne ylivoimaisia päästöjen vähentämisessä. Tällöin ihmisillä ei tule myöskään pakottavaa tarvetta vaihtaa autoaan ennen kuin sille on aitoa tarvetta.


Sähkö- ja polttomoottoriautojen vastakkainasettelussa ei ole mitään järkeä. Sähköautojen määrä lisääntyy tulevina vuosina autonvalmistajien lisätessä niiden tuotantoa. Sitä ennen pitää kuitenkin ratkaista monta käytännön ongelmaa, joista sähköntuotannon lisääminen ei ole kaikkein vähäisin.
Mikäli polttomoottoriautot kiellettäisiin kerralla, vaatisi tämä nykyisen sähköntuotannon lisäämistä yli kolmanneksella. Tämä ei olisi nopealla aikataululla mitenkään mahdollista. Minusta myös tuntuu, että joskus polttomoottorikieltoa vaativat ovat juuri niitä samoja henkilöitä, jotka vastustavat myös energiantuotannon, kuten bio- ja tuulivoiman lisäämistä. Toivottavasti heidän vastauksensa ei ole ulkomailta rahdattava hiilivoima.

Lähivuosina onkin panostettava siihen, että perinteisen öljyn sekaan lisätään entistä enemmän biopohjaista polttoainetta. Samalla voidaan tukea sähköautokannan vakaata kasvua ja valmistautua siihen esimerkiksi energiantuotannon ratkaisujen osalta.


Akuutein polttoaneisiin liittyvä ratkaisu on tehtävä dieselin verotuksellisesta kohtelusta. Korkeahkon käyttövoimaveron perusteet ovat vanhentuneet, kun dieselpolttoaineen hinta on noussut bensiinin tasolle. Dieselpolttoaineen verotus on saatava nykyistä oikeudenmukaisemmaksi.

Lue koko teksti >> Kommentit pois päältä artikkelissa Maalaisjärkeä autokeskusteluun >> Vote up  Vote down   >>

Kommentointi on suljettu.